marți, 1 decembrie 2015

De ce vreau să trăiesc în România?

Miriadă de speranță
            Adesea se spune că acolo unde ne este sufletul, ne este și casa. Sufletele sunt însă creaturi sălbatice, de aceea coastele sunt aidoma unor cuști, care le împiedică să rătăcească în neant, să ne sară din piept. Sufletul meu vibrează și tremură necontenit odată cu prima zăpadă, la mirosul florilor de cireș, la auzul cuvântului „acasă”... Pentru că doar acasă iubirea se simte și se resimte.
            Este convingerea mea fermă aceea că întregul nostru univers personal gravitează în jurul lucrurilor care ne definesc și pe care le iubim. Când venim pe această lume, suntem firicele de speranță, definite prin dragostea incontestabilă a părinților. Următorul lucru clar și evident care ne reprezintă stă scris cu cerneală neagră pe o bucată albastră, intactă, de hârtie. Pe a mea au scris „român”.
            Pe de o parte, tot trecutul meu este legat de România: succesele, eșecurile, educația, provocările, copilăria, momentul în care am făcut singură primii pași, mici și incerți, așteptările, jovialitatea, caracterul, iubirea, fericirea, visele, aspirațiile, credința, obstacolele, prieteniile, familia... Toate acestea sunt linii care îmi străbat întreaga ființă, unele întrerupte, altele deja încheiate, devenite segmente, altele doar urme pe punctul de a dispărea irevocabil... Dar celelalte! Celelalte sunt atât de însuflețite, de vioaie, de intense... Liniile care se trasează acum, chiar și în momentul acesta, ale trecutului, prezentului și viitorului laolaltă! Mai mult decât atât, mentalitatea mea este o dovadă vie a originii, a rădăcinilor noastre, ale tuturor, origine reflectată chiar și de imnul național, care ne străpunge și sfâșie sufletele prin sinceritatea sa și ne zguduie orice fel de idee preconcepută despre români, în general.
            Pe de altă parte, nu tolerez ideea de a renunța la fericirea mea, la familia mea, la țara mea, atât timp cât cheia schimbării stă în mâinile mele. Fără nicio urmă de îndoială, numărul avantajelor de a trăi în România este copleșitor, neutralizându-l complet pe cel al dezavantajelor, însă din nefericire tindem să omitem acest aspect. Ne plângem de sistemul educațional, însă suntem recrutați ca studenți și personal calificat, la nivel global. Ne plângem că nu suntem lăsați să ne canalizăm asupra unei singure vocații, însă avem una dintre cele mai rotunde și complete educații din lume. Ne plângem că sistemul sanitar este deficitar, dar avem medici capabili, comparabili cu medicii din orice altă țară mult mai dezvoltată. Tindem să blamăm, în loc să apreciem lucrurile care ne definesc de fapt.
            În plus, pare că România este locul pentru care Divinitatea și-a sacrificat și rezervat cea mai mare cantitate de praf creator și de inspirație. Îmi este imposibil să nu o compar cu o toamnă roșiatică, cu ochi albaștri și agitați aidoma străfundului mării tumultuoase, cu obrajii plini, de culoarea spicului și cu o voluptate ieșită din comun. De la șes la pajiște alpină, România este un amalgam de culoare, de sunet, de viață, de unicitate, de frumusețe, un imn închinat naturii nemuritoare.
Pentru a conclude, România este o țară a contrastelor, un paradox, un aforism uitat pe buzele unui contemplator. Cu toate acestea, întrebarea care trebuie să i se citească pe buze nu este „De ce vreau să trăiesc în România?”, ci mai degrabă „De ce aș vrea să plec din România?”.

Irina Maria Mihăilă, C.N. ”V. Streinu”
(Premiul I la Concursul de eseuri organizat de Casa de Cultură Găești)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu